Literární soutěž
Městská knihovna Tábor ve spolupráci s VOŠ a SZeŠ Tábor a Botanickou zahradou VOŠ a SZeŠ Tábor a spolkem Květel,z.s. připravila literární soutěž
NA VLASTNÍM PÍSEČKU
ANEB
SUCHOMILNÉ ROSTLINY V BOTANICKÉ ZAHRADĚ
Novinky z botanické zahrady
Z Dotačního programu Města Tábora na podporu ochrany životního prostředí byla v roce 2023 Botanické zahradě při VOŠ a SZeŠ Tábor poskytnuta dotace na projekt vytvoření nové expozice JEDOVATÉ ROSTLINY. Cílem je vytvořit sbírku jedovatých rostlin, upozornit na míru jejich jedovatosti, následky otrav i možnosti první pomoci.
Z Dotačního programu Města Tábora na podporu cestovního ruchu byla získána dotace na realizaci projektu Brigádník v botanické zahradě. Mohla tak být zajištěna prodloužená otevírací doba, což návštěvníci velmi uvítali.
Téma literární soutěže
Letošním tématem literární soutěže jsou suchomilné rostliny v botanické zahradě. Botanická zahrada je již několik let také „obydlena“ pohádkovými bytostmi. Výtvarnou podobu jim dala Bc. Adéla Drtinová. Každá pohádková bytost má na starost část botanické zahrady a protože řada suchomilných rostlin má velké využití jako potrava i léčivo, je patronkou letošního ročníku soutěže čarodějnice Zarada.
Soutěž trvá od 1. 9. 2023 do 16. 11. 2023. Vyhlášení výsledků je vždy spojeno s hravými aktivitami. Předpokládaný termín je středa 29.11.2023. O podrobnostech budeme všechny soutěžící včas informovat.
Přihlášku do soutěže, mapku botanické zahrady, a další doplňkové materiály si můžete stáhnout ze stránek školy www.szestabor.cz nebo vyzvednout v Knihovně pro děti a mládež MěK Tábor nebo v botanické zahradě. Soutěže se mohou zúčastnit děti z mateřských škol, žáci z 1. až 9. třídy ZŠ a příslušných ročníků víceletých gymnázií.
Odborná porota vybere nejlepší práce a ty budou oceněny a vystaveny v Knihovně pro děti a mládež MěK Tábor v měsíci prosinci.
Své práce odevzdávejte v Knihovně pro děti a mládež v Městské knihovně Tábor nejpozději do 16. 11. 2023 do 18 hodin anebo zašlete na e-mail: Jindriska.Bumerlova@seznam.cz.
Kontakt pro případné dotazy, které rády zodpovíme: Jindriska.Bumerlova@seznam.cz
UPOZORNĚNÍ: Ve svých textech můžete pohádkové postavy použít jako hrdiny příběhů, ale není to povinné. Ve vašich textech se však MUSÍ objevit některá z uvedených rostlin
1. JUKA VLÁKNITÁ Yucca filamentosa
2. HVOZDÍK PÍSEČNÝ ČESKÝ Dianthus arenarius subsp. Bohemicus
3. NETŘESK STŘEŠNÍ Sempervivum tectorum
4. OPUNCIE MEXICKÁ Opuntia ficus-indica
5. TŘAPATKOVKA NACHOVÁ Echinacea purpurea
0. kategorie – mateřská škola a 1. třída základní školy - Komiks – není žánrově omezen (např. pohádka, fantastický příběh, realistický příběh). Autor – jednotlivec nebo skupina (maximálně 6 členů). Rozsah – 6 - 9 obrázků (okének, stripů). Je možné doplnění krátkého textu, který podle ústního sdělení autora dopíše dospělá osoba. Formát je libovolný (např. 1 obrázek na A4, 2 obrázky na A4)).
I. kategorie - 2. a 3. třída základní školy
Próza: Děti mohou zpracovat pohádku (ručně psaná min. 1 strana A5 linkovaného sešitu, max 2 strany A5).
II. kategorie - 4. a 5. třída základní školy
Próza: Děti mohou zpracovat pohádku nebo povídku (ručně psaná min. 1 strana A4 linkovaného sešitu, max. 2 strany A4).
III. kategorie - 6. a 7. třída základní školy a příslušné ročníky víceletých gymnázií
Próza: Děti si mohou zvolit jednu z následujících forem: povídku-realistickou, fantasy, sci-fi, pohádku, pověst, báji, bajku, novinový článek, úvahu (1-2 stránky na PC - Times New Roman, řádkování 1,5, 30 ř., 60 úhozů).
IV. kategorie - 8. a 9. třída základní školy a příslušné ročníky víceletých gymnázií
Próza: Děti si mohou zvolit jednu z následujících forem: povídku - realistickou, fantasy, sci-fi, pohádku, pověst, báji, bajku, fejeton, úvahu nebo zamyšlení (2 -3 stránky na PC - Times New Roman, řádkování 1,5, 30 ř., 60 úhozů).
V. kategorie – sourozenecká – minimálně jeden ze skupiny sourozenců musí navštěvovat MŠ nebo být žákem 1. třídy ZŠ. I tato skupina tvoří komiks.
Přejeme vám tvůrčí náladu a na vaše práce se již velmi těšíme!
KRITÉRIA HODNOCENÍ:
I. TEMATICKÉ
1. Originalita příběhu.
2. Využití charakteristik rostlin pro zápletku, charakteristiku postav
II. JAZYKOVÉ A STYLISTICKÉ
1. Celková slovní zásoba.
2. Využití jazyka pro charakteristiku postav.
3. Využití jazykových prostředků pro zvýšení napětí.
4. Výstavba větných celků.
III. KOMPOZIČNÍ
1. Vystavění“ příběhu – gradace zápletky, rozuzlení, „dynamika“ příběhu.
2. Srozumitelnost příběhu.
Dodržení žánru – pohádka, povídka, reportáž atd.